عملیات های دریایی |
|||
ردیف | تاریخ عملیات | نام عملیات | منطقه عملیات |
1 | 1359/09/07 | مروارید | خلیج فارس |
2 | 1366/07/19 | جنگ ایران و آمریکا در خلیج فارس | خلیج فارس http://www.aviny.com |
عملیات های دریایی |
|||
ردیف | تاریخ عملیات | نام عملیات | منطقه عملیات |
1 | 1359/09/07 | مروارید | خلیج فارس |
2 | 1366/07/19 | جنگ ایران و آمریکا در خلیج فارس | خلیج فارس http://www.aviny.com |
عملیات های هوایی |
|||
ردیف | تاریخ عملیات | نام عملیات | منطقه عملیات |
1 | 1359/05/27 | نبرد هوایی غیرمنتظره | کرکوک |
2 | 1359/06/31 | عملیات هوایی کرکوک | کرکوک |
3 | 1359/06/31 | عملیات هوایی انهدام مخازن سوخت اربیل | اربیل عراق |
4 | 1359/07/03 | حمله به پایگاههای التقدم و تموز | پایگاههای التقدم و تموز |
5 | 1359/07/08 | حمله به اوسیراک یا عملیات بابل | تاسیسات اتمی اوسیراک |
6 | 1359/08/07 | عملیات هوایی سلطان | پایگاه هوایی الهوریه عراق |
7 | 1359/08/29 | عملیات هوایی لانه زنبور | موصل شمال عراق |
8 | 1359/09/07 | پشتیبانی هوایی عملیات مروارید | خلیج فارس |
9 | 1360/01/15 | عملیات هوایی حمله به H-3 | پایگاه هوایی الولید عراق |
10 | 1360/02/05 | نبرد هوایی در منطقه غرب | منطقه مرزی غرب |
11 | 1360/07/09 | عملیات هوایی انهدام تاسیسات برق دبس | دبس عراق کارخانه برق |
12 | 1360/12/29 | عملیات هوایی انهدام عقبه دشمن برای آزادسازی خرمشهر | آزادسازی خرمشهر |
13 | 1361/04/30 | حمله به پالایشگاه الدوره عراق | حمله به قلب بغداد |
14 | 1366/11/20 | نبرد بر فراز خلیج فارس | خلیج فارس |
عملیات های زمینی |
|||
ردیف | تاریخ عملیات | نام عملیات | منطقه عملیات |
1 | 1359/07/08 | شهید غیور اصلی | سوسنگرد - حمیدیه |
2 | 1359/07/09 | کوی ذوالفقاری | آبادان |
3 | 1359/07/23 | پل نادری | جبهه جنوب موقعیت غرب دزفول |
4 | 1359/08/26 | سوسنگرد | جبهه جنوب موقعیت شرق سوسنگرد |
5 | 1359/10/15 | نصر | جبهه جنوب موقعیت جنوب کرخه کور،هویزه |
6 | 1359/10/19 | ضربت ذوالفقار | جبهه غرب موقعیت غرب صالح آباد |
7 | 1359/10/20 | توکل | جبهه جنوب موقعیت شمال آبادان |
8 | 1359/12/26 | امام مهدی(عج) | غرب سوسنگرد تا روستای احیمر |
9 | 1360/01/15 | محور کرخه دزفول | غرب دزفول – محور جنوبی جنگ |
10 | 1360/01/25 | محور شوش دانیال | منطقه عمومی شهر شوش دانیال – محور جنوبی جنگ |
11 | 1360/02/01 | بازی دراز | جبهه غرب موقعیت غرب سر پل ذهاب |
12 | 1360/02/13 | امام علی (ع) | جبهه جنوب موقعیت شمال سوسنگرد |
13 | 1360/02/25 | شیخ فضل الله نوری | جبهه جنوبی جنگ – تپه های مدن و شهید موذنی در شمال منطقه آبادان |
14 | 1360/03/21 | فرمانده کل قوا | منطقه عمومی دارخوین |
15 | 1360/06/11 | رجایی و باهنر | جبهه غرب موقعیت شمال سر پل ذهاب |
16 | 1360/06/11 | محور شحیطه | غرب بلندی های "الله اکبر" |
17 | 1360/06/27 | شهید مدنی | منطقه عملیاتی سوسنگرد |
18 | 1360/07/05 | ثامن الائمه (ع) | جبهه جنوب موقعیت شمال آبادان |
19 | 1360/09/08 | طریق القدس | جبهه جنوب موقعیت غرب سوسنگرد و بستان |
20 | 1360/09/20 | مطلع الفجر | جبهه غرب موقعیت شمال گیلان غرب و جنوب سرپل ذهاب |
21 | 1360/10/12 | محمد رسول الله (ص) | جبهه شمال غرب موقعیت غرب و شمال نوسرد |
22 | 1360/12/01 | مولای متقیان (ع) | چزابه |
23 | 1360/12/24 | ام الحسنین (س) | کرخه کور (نور) |
24 | 1361/01/02 | فتح المبین | غرب دزفول و شوش |
25 | 1361/02/10 | بیت المقدس | جبهه جنوب موقعیت غرب کارون |
26 | 1361/02/26 | حسین بن علی (ع) | میمک |
27 | 1361/04/22 | رمضان | جبهه جنوب موقعیت شرق بصره |
28 | 1361/05/15 | ثارالله (ع) | قصر شیرین |
29 | 1361/07/09 | مسلم بن عقیل (س) | جبهه غرب موقعیت غرب سومار |
30 | 1361/08/10 | محرم | جبهه جنوب موقعیت جنوب موسیان(شرهانی و زبیرات) |
31 | 1361/11/18 | والفجر مقدماتی | جبهه جنوب موقعیت جنوب فکه (چزابه) |
32 | 1362/01/20 | والفجر 1 | جبهه جنوب موقعیت شمالغرب فکه |
33 | 1362/04/29 | والفجر 2 | جبهه شمال غرب موقعیت غرب پیران شهر(حاج عمران) |
34 | 1362/05/07 | والفجر 3 | جبهه غرب موقعیت مهران |
35 | 1362/05/14 | والفجر2(مرحله دوم) | ارتفاعات گردمند ( ۱۹کیلومتری مرز و۱۴ کیلومتری پادگان حاج عمران) |
36 | 1362/07/27 | والفجر 4 | جبهه شمال غرب موقعیت شمال مریوان (پنجوین) |
37 | 1362/11/21 | تحریرالقدس | دربندیخان عراق |
38 | 1362/11/27 | والفجر 5 | چنگوله |
39 | 1362/12/02 | والفجر 6 | چزابه و چیلات |
40 | 1362/12/03 | خیبر | جبهه جنوب موقعیت هورالهویزه و جزایر مجنون |
41 | 1363 | والفجر 7 | جزابه و چیلات |
42 | 1363/07/26 | عاشورا | جبهه غرب موقعیت جنوب سومار (شمال فکه) |
43 | 1363/12/19 | بدر | جبهه جنوب موقعیت هورالهویزه (شرق دجله) |
44 | 1364/03/24 | قدس 1 | شرق دجله |
45 | 1364/04/04 | قدس 2 | هورالهویزه |
46 | 1364/04/19 | قدس 3 | جنوب دهلران |
47 | 1364/04/24 | قادر | جبهه شمال غرب موقعیت امتداد مرزآذربایجان و عراق |
48 | 1364/05/01 | قدس 4 | هورالهویزه |
49 | 1364/05/16 | قدس 5 | غرب هویزه |
50 | 1364/05/23 | عاشورا 1 | منطقه تکاب و صاییندژ از استان آذربایجان غربی ایران |
51 | 1364/05/24 | عاشورا 2 (محدود) | منطقه عمومی چنگوله واقع در جنوب شهر مرزی مهران |
52 | 1364/05/25 | عاشورا 3 | منطقه عمومی فکه ـ جبهه میانی جنگ |
53 | 1364/07/30 | عاشورا 4 | هورالهویزه عراق - محور جنگی جنوب |
54 | 1364/11/20 | والفجر 8 | جبهه جنوب موقعیت جنوب آبادان(فاو) |
55 | 1364/12/05 | والفجر 9 | جبهه شمال غرب موقعیت شرق سلیمانیه (شرق چوارته عراق) |
56 | 1365/04/09 | کربلا 1 | جبهه غرب موقعیت مهران |
57 | 1365/06/10 | کربلا 2 | جبهه شمال غرب موقعیت غرب پادگان حاج عمران |
58 | 1365/06/11 | کربلا 3 | اسکله نفتی الامیه والبکر |
59 | 1365/07/19 | فتح 1 | جبهه شمال غرب موقعیت کرکوک |
60 | 1365/08/04 | فتح 2 | سد دوکان کردستان عراق |
61 | 1365/08/24 | فتح 3 | منطقه زاخو - دهوک در عمق300 کیلومتری جبهه شمالی جنگ |
62 | 1365/10/03 | کربلا 4 | جبهه جنوب موقعیت جنوب وغرب خرمشهر(اروندرود) |
63 | 1365/10/19 | کربلا 5 | جبهه جنوب موقعیت شلمچه وشرق بصره |
64 | 1365/10/23 | کربلا 6 | جبهه غرب موقعیت نفت شهر |
65 | 1365/11/22 | فتح 4 | عمق 70 کیلومتری استان اربیل عراق – محور شمالی جنگ |
66 | 1365/12/03 | تکمیلی کربلای 5 | جبهه جنوب موقعیت شلمچه |
67 | 1365/12/12 | کربلا 7 | جبهه شمال غرب موقعیت غرب پادگان حاج عمران |
68 | 1366/01/18 | کربلا 8 | جبهه جنوب موقعیت شلمچه و شرق بصره |
69 | 1366/01/20 | کربلا 9 | قصر شیرین |
70 | 1366/01/25 | فتح 5 | منطقه عمومی چوارتا - ماووت در شمال استان سلیمانیه عراق |
71 | 1366/01/25 | نصر 1 | غرب بانه درعراق |
72 | 1366/01/30 | کربلا 10 | جبهه شمال غرب |
73 | 1366/03/13 | نصر 2 | میمک |
74 | 1366/03/27 | نصر3 | جنوب دهلران |
75 | 1366/03/27 | فتح 6 | منطقه عمومی شمال استان اربیل عراق |
76 | 1366/03/31 | نصر4 | جبهه شمال غرب موقعیت شمال سلیمانیه |
77 | 1366/04/03 | نصر5 | جنوب غربی سردشت |
78 | 1366/04/07 | فتح 7 | حلبچه |
79 | 1366/04/28 | فتح 8 | شمال موصل |
80 | 1366/05/10 | نصر6 | میمک |
81 | 1366/0514 | نصر7 | جبهه شمال غرب موقعیت غرب سردشت |
82 | 1366/05/18 | فتح 9 | منطقه عمومی شرق خرمال کردستان عراق |
83 | 1366/06/13 | فتح 10 | شمال اربیل |
84 | 1366/06/27 | ظفر1 (نامنظم) | منطقه عملیاتی دهوک در استان سلیمانیه عراق |
85 | 1366/07/12 | ظفر2(نامنظم) | شهر کفری داغ در استان کرکوک عراق |
86 | 1366/08/25 | ظفر 3 (نامنظم/ایذایی) | شمال غربی خط خودی - جبهه شمالی جنگ |
87 | 1366/08/28 | ظفر4 | استان دهوک عراق |
88 | 1366/08/29 | نصر8 | جبهه شمال غرب موقعیت غرب ماووت عراق |
89 | 1366/09/01 | نصر9 | حاج عمران |
90 | 1366/10/22 | ظفر5 | عمق200 کیلومتری در پشت مواضع دشمن در استان های شمالی خاک عراق |
91 | 1366/10/25 | بیت المقدس 2 | جبهه شمال غرب موقعیت غرب ماووت (شمال سلیمانیه) |
92 | 1366/12/05 | ظفر6 | منطقه عمومی سنگاو در شرق استان کرکوک عراق - عمق جبهه شمالی دشمن |
93 | 1366/12/23 | ظفر7 | شرق سلیمانیه |
94 | 1366/12/24 | بیت المقدس 3 | جبهه شمال غرب موقعیت جنوب ماووت (سلیمانیه) |
95 | 1366/12/25 | والفجر 10 | جبهه شمال غرب موقعیت غرب نوسرد (حلبچه) |
96 | 1367/01/05 | بیت المقدس 4 | جبهه شمال غرب موقعیت جنوب دریاچه دربندیخان عراق |
97 | 1367/01/22 | بیت المقدس 5 | پنجوین |
98 | 1367/02/26 | بیت المقدس 6 | جبهه شمال غرب موقعیت غرب ماووت (سلیمانیه) |
99 | 1367/03/05 | مرصاد | خطوط جبهه میانی جنگ |
100 | 1367/03/22 | بیت المقدس 7 | جبهه جنوب موقعیت شلمچه http://www.aviny.com |
یامبرصلی الله علیه وآله :
روشهای صحیح مطالعه
متاسفانه در مدرسه و
دانشگاه چیزی راجع به چگونه درس خواندن نمی آموزند . یادگیری و مطالعه ،
رابطه ای تنگاتنگ و مستقیم با یکدیگر دارند، تا جایی که می توان این دو را
لازم و ملزوم یکدیگر دانست. برای اینکه میزان یادگیری افزایش یابد باید قبل
از هرچیز مطالعه ای فعال و پویا داشت .
شیوه صحیح مطالعه ،چهار مزیت عمده زیر را به دنبال دارد:
۱- زمان مطالعه را کاهش میدهد.
۲- میزان یادگیری را افزایش میدهد .
۳-مدت نگهداری مطالب در حافظه را طولانی تر می کند.
۴- بخاطر سپاری اطلاعات را آسانتر می سازد.
برای
داشتن مطالعه ای فعال وپویانوشتن نکات مهم درحین خواندن ضروری است تابرای
مرورمطالب،دوباره کتاب رانخوانده ودر زمانی کوتاه ازروی یادداشتهای
خودمطالب رامرور کرد .
یادداشت برداری ، بخشی مهم و حساس از مطالعه است
که باید به آن توجهی خاص داشت . چون موفقیت شما را تا حدودی زیاد تضمین
خواهد کرد و مدت زمان لازم برای یادگیری را کاهش خواهد داد. خواندن بدون
یادداشت برداری یک علت مهم فراموشی است.
شش روش مطالعه :
خواندن بدون نوشتن ،خط کشیدن زیرنکات مهم، حاشیه نویسی وخلاصه نویسی، کلید برداری خلاقیت و طرح شبکه ای مغز
۱-خواندن
بدون نوشتن: روش نادرست مطالعه است . مطالعه فرآیندی فعال و پویا است
وبرای نیل به این هدف باید از تمام حواس خود برای درک صحیح مطالب استفاده
کرد. باید با چشمان خود مطالب را خواند، باید در زمان مورد نیاز مطالب را
بلند بلند ادا کرد و نکات مهم را یادداشت کرد تا هم با مطالب مورد مطالعه
درگیر شده و حضوری فعال و همه جانبه در یادگیری داشت و هم در هنگام مورد
نیاز ، خصوصا” قبل از امتحان ، بتوان از روی نوشته ها مرور کرد و خیلی سریع
مطالب مهم را مجددا” به خاطر سپرد .
۲- خط کشیدن زیر نکات مهم :این
روش شاید نسبت به روش قبلی بهتر است ولی روش کاملی برای مطالعه نیست چرا که
در این روش بعضی از افراد بجای آنکه تمرکز و توجه بروی یادگیری و درک
مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط کشیدن زیر نکات مهم می گردد .حداقل
روش صحیح خط کشیدن زیر نکات مهم به این صورت است که ابتدا مطالب را بخوانند
و مفهوم را کاملا” درک کنند و سپس زیر نکات مهم خط بکشند نه آنکه در کتاب
بدنبال نکات مهم بگردند تا زیر آن را خط بکشند .
۳- حاشیه نویسی :این
روش نسبت بدو روش قبلی بهتر است ولی بازهم روشی کامل برای درک عمیق مطالب و
خواندن کتب درسی نیست ولی می تواند برای یادگیری مطالبی که از اهمیتی
چندان برخوردار نیستند مورد استفاده قرار گیرد.
۴- خلاصه نویسی : در
این روش شما مطالب را میخوانید و آنچه را که درک کرده اید بصورت خلاصه بروی
دفتری یادداشت می کنید که این روش برای مطالعه مناسب است و از روشهای قبلی
بهتر می باشد چرا که در این روش ابتدا مطالب را درک کرده سپس آنها را
یادداشت می کنید اما بازهم بهترین روش برای خواندن نیست .
۵- کلید
برداری :کلید برداری روشی بسیار مناسب برای خواندن و نوشتن نکات مهم است .
در این روش شما بعد از درک مطالب ، بصورت کلیدی نکات مهم را یادداشت می
کنید و در واقع کلمه کلیدی کوتاهترین، راحتترین ،بهترین وپرمعنی ترین کلمه
ای است که با دیدن آن، مفهوم جمله تداعی شده و به خاطر آورده می شود .
۶-
خلاقیت و طرح شبکه ای مغز: این روش بهترین شیوه برای یادگیری خصوصا”
فراگیری مطالب درسی است .در این روش شما مطالب را میخوانید بعد از درک
حقیقی آنها نکات مهم را به زبان خودتان و بصورت کلیدی یادداشت می کنید و
سپس کلمات کلیدی را بروی طرح شبکه ای مغز می نویسد ( در واقع نوشته های خود
را به بهترین شکل ممکن سازماندهی می کنید و نکات اصلی و فرعی را مشخص می
کنید)تا در دفعات بعد به جای دوباره خوانی کتاب ، فقط به طرح شبکه ای
مراجعه کرده وبا دیدن کلمات کلیدی نوشته شده بروی طرح شبکه ای مغز ، آنها
را خیلی سریع مرور کنید . این روش درصد موفقیت تحصیلی شما را تا حدود بسیار
زیادی افزایش میدهد و درس خواندن را بسیار آسان می کند. و بازده مطالعه را
افزایش میدهد.
شرایط مطالعه
((بکارگیری شرایط مطالعه یعنی بهره وری بیشتر از مطالعه ))
شرایط
مطالعه ، مواردی هستند که با دانستن ، بکارگیری و یا فراهم نمودن آنها ،
می توان مطالعه ای مفیدتر با بازدهی بالاتر داشت و در واقع این شرایط به
شما می آموزند که قبل از شروع مطالعه چه اصولی را به کار گیرید ، در حین
مطالعه چه مواردی را فراهم سازید و چگونه به اهداف مطالعاتی خود برسید و با
دانستن آنها می توانید با آگاهی بیشتری درس خواندن را آغاز کنید و مطالعه
ای فعالتر داشته باشید :
۱- آغاز درست :برای موفقیت در مطالعه ،باید درست آغازکنید.
۲- برنامه ریزی : یکی از عوامل اصلی موفقیت ، داشتن برنامه منظم است .
۳- نظم و ترتیب: اساس هر سازمانی به نظم آن بستگی دارد .
۴-حفظ آرامش: آرامش ضمیر ناخود آگاه را پویا و فعال میکند.
۵- استفاده صحیح از وقت :بنیامین فرانکلین، ((آیا زندگی را دوست دارید؟ پس وقت را تلف نکنید زیرا زندگی از وقت تشکیل شده است .))
۶- سلامتی و تندرستی: عقل سالم در بدن سالم است .
۷- تغذیه مناسب: تغذیه صحیح نقش مهمی در سلامتی دارد.
۸- دوری از مشروبات الکلی : مصرف مشروبات الکلی موجب ضعف حافظه می شود .
۹ – ورزش : ورزش کلید عمر طولانی است .
۱۰-خواب کافی: خواب فراگیری و حافظه را تقویت می کند.
۱۱ –درک مطلب:آنچه در حافظه بلند مدت باقی می ماند ، یعنی مطالب است .
چند توصیه مهم که بایدفراگیران علم ازآن مطلع باشند.
۱-
حداکثر زمانی که افراد می توانند فکر خود را بروی موضوعی متمرکز کنند بیش
از ۳۰ دقیقه نیست ، یعنی باید سعی شود حدود ۳۰ دقیقه بروی یک مطلب تمرکز
نمود و یا مطالعه داشت و حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه استراحت نمود سپس مجددا” با
همین روال شروع به مطالعه کرد.
۲- پیش از مطالعه از صرف غذاهای چرب و
سنگین خودداری کنید. و چند ساعت پس از صرف غذا مطالعه نمائید چون پس از صرف
غذای سنگین بیشتر جریان خون متوجه دستگاه گوارش میشود تا به هضم و جذب غذا
کمک کند و لذا خونرسانی به مغز کاهش می یابد و از قدرت تفکر و تمرکز کاسته
میشود . از مصرف الکل و دارو هم خودداری فرمائید همچنین غذاهای آردی مثل
نان و قندی قدرت ادراک و تمرکز را کم می کند نوشابه های گازدارهم همینطور
هستند.
۳- ذهن آدمی با هوش است اگر یادداشت بردارید خود را راحت از حفظ
و بیاد سپاری مطالب می کند و نیز همزمان نمی توانید هم مطلبی را بنویسید و
هم گوش دهید . پس در حین مطالعه لطفا” یادداشت برداری ننمائید .
سایت پزشکان امروز
کودکان امروزی برخلاف
کودکان چند ده سال پیش امکانات بسیاری زیادی از کامپیوتر گرفته تا کانالهای
متعدد تلویزیونی و ... برای گذارندن وقت خود دارند؛ آنچه در این میان موجب
نگرانی اغلب والدین می شود، کم توجهی بسیاری از کودکان به مطالعه است.
توصیه های زیر می تواند کود شما را به خواند کتاب بیشتر علاقمند نماید.
۱) حداقل نیم ساعت در روز همراه کودکتان کتاب بخوانید
- اگر کودک شما در سنین پیش از دبستان است، حتمآ با صدای بلند برایش کتاب بخوانید.
- به او کمک کنید تا همراه شما کتاب بخواند و در رابطه با داستان کتاب با او صحبت کنید.
- لغات یا کلماتی از هر صفحه را انتخاب کنید و از او بخواهید آنها را برایتان پیدا کند.
۲) با کودکتان زیاد صحبت کنید
- قبل از اینکه کودک شما خواندن را یاد بگیرد، در طول روز با جملات ساده و کوتاه با او صحبت کنید.
-
صحبت کردن با کودکان، حتی در زمانی که خود کودک هنوز قادر به حرف زدن
نیست، باعث می شود نه تنها در آینده بهتر صحبت کنند، بلکه خواندن و نوشتن
را نیز بهتر بیاموزند.
۳) به کودکتان کمک کنید تا بتواند به تنهایی کتاب بخواند
- کتاب خواندن بچه ها در خانه نقش مهمی در موفقیت آنها در مدرسه دارد.
- برای کودک خود زیاد کتاب بخرید، سعی کنید هفته ای یک بار به کتابخانه یا کتابفروشی سر بزنید.
- کودکتان را تشویق کنید که عضو کتابخانه شود و به او اجازه دهید کتاب هایی را که خودش دوست دارد انتخاب کند و به امانت بگیرد.
۴) اگر کودک شما در یادگیری کند است، کتاب خواندن برایش کار سختی خواهد بود
- نوارهای قصه در منزل داشته باشید.
- ضبط صوتی که طرز کارش آسان باشد را خریداری کرده یا به امانت بگیرید.
- کتاب های داستان را با صدای بلند بخوانید و روی نوار ضبط کنید.
-
اگر نتوانستید نوار کتاب های مورد علاقه کودکتان را در بازار پیدا کنید،
خود شما یا یکی از اعضای خانواده، کتاب ها را با صدای بلند بخواند و روی
نوار ضبط کند. به این ترتیب کودک شما می تواند در هنگام نگاه کردن به صفحات
کتاب به این نوارها گوش دهد.
۵) اهمیت مطالعه را به کودکتان بیاموزید
- کودک را تشویق کنید که وقت آزادش را به مطالعه بپردازد.
- در طول روز مقداری از وقت کودکتان را برای کتاب خواندن آزاد بگذارید.
- با خواندن روزنامه، مجله و کتاب در منزل می توانید الگوی مناسبی برای تشویق کودکتان به مطالعه باشید.
۶) در منزلتان جای خاصی را برای کتاب خواندن در نظر بگیرید
- کتاب های مورد علاقه کودک خود را در دسترس او قرار دهید.
- با پیشرفت کودکتان در کتاب خواندن، کتاب های مشکل تری را به کتابخانه منزلتان اضافه کنید.
۷) نوشت افزار متناسب سن کودک را در اختیار او قرار دهید
-
به طور کلی ، کودکان به نوشتن و آموختن آن علاقه مند هستند. وسایلی از
قبیل کاغذ، خودکار و مداد را در دسترس کودک بگذارید تا به نوشتن تشویق شود.
- اگر کودکتان برای نوشتن چیزی از شما کمک خواست، حتما این کار را انجام دهید.
-
اگر خودکار و مداد معمولی مناسب سن کودک شما نیست، با پزشک اطفال یا مربی
مهد کودک او مشورت کنید و نوشت افزار متناسب را برایش فراهم کنید.
۸) خواندن و نوشتن به زبان مادری را با کودک تمرین کنید
- هر چه بیشتر، کودک، زبان مادری را تمرین کند، آموختن زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم بریش آسان تر خواهد بود.
۹) بیرون از منزل، در حال انجام کارهای روزانه نیز با کودک صحبت کنید.
-
وقتی از منزل بیرون می روید، اگر کودکتان همراه شماست، در طول مسیر با او
در مورد جایی که می روید یا کاری که می خواهید انجام دهید، صحبت کنید. این
کار باعث می شود خارج از محیط خانه نیز با کودکتان در ارتباط باشید.
۱۰) از کودکتان بخواهید اتفاقات روزانه اش را برای شما تعریف کند
-
صحبت کردن در مورد تجربه های روزانه کودک، باعث می شود او به آنها فکر
کند. تعریف کردن کامل یک اتفاق به همراه جزئیات مربوطه اش، به کودک می
آموزد که چگونه یک داستان نوشته می شود. به علاوه در هم معنای داستان هایی
که می خواند نیز به او کمک خواهد کرد.
۱۱) مدت زمان و نوع برنامه های تلویزیونی را برای کودک محدود کنید
-
کودک را به دیدن برنامه های آموزشی تشویق کنید. این کار باعث می شود کودک
شما لغات علمی و اصططلاحاتی که در طبیعت به کار می رود را یاد بگیرد. سعی
کنید در کنار او این برنامه ها را ببینید.
۱۲) از چگونگی پیشرفت تحصیلی کودک در مدرسه با خبر باشید
- کلاس مدرسه کودکتان را بازدید کنید و در جریان پیشرفت او در مدرسه باشید.
- چگونه می توانید به او کمک کنید که دانش آموز بهتری شود؟ کودک شما مشکل خاصی در مورد خواندن دارد؟
دهمین جشن امضای فهرست لاکپشت پرنده، با حضور 30 نویسنده و مترجم، 5 مهرماه در شهر کتاب مرکزی برگزار می شود.
به گزارش لیزنا، شرکت در این مراسم برای عموم آزاد است و علاقه مندان می توانند علاوه بر تهیه کتابهای مورد علاقه از این فهرست، با پدیدآورندگان این آثار دیدار و گفت و گو کنند.
این فهرست که به بررسی آثار منتشر شده در تابستان سال 92 پرداخته به صورت مجزا در پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجواقابل دسترسی است .
لاک پشت پرنده ، فهرستی است از کتاب های برتر هر فصل، برای کودکان ونوجوانان ایرانی. این کتاب ها را گروهی از منتقدان، کارشناسان و نویسندگان کودک و نوجوان، با بررسی کتاب های هر فصل انتخاب می کنند.
افزون بر این، هیئت داوران لاک پشت پرنده، کتاب های برگزیده هر سال را انتخاب و به کتاب های برگزیده نشان های طلایی و نقره ای اهدا می کنند.
کتاب ها با شیوه نامه ای مکتوب و با اصول و معیارهای روشن به فهرست راه می یابند و یا موفق به دریافت نشان طلایی یا نقره ای می شوند.
هر سال، داوران و سیاست گذاران فهرست، بر اساس مقتضیات روز و همچنین با توجه به دیدگاه ها و نقد بررسی صاحب نظران، این معیارها و ملاک ها را بازبینی می کنند و آن ها را در متنی با عنوان اصول ، شیوه اجرایی و معیارهای فهرست و نشان لاک پشت پرنده اعلام می کنند .
گفتنی است، این مراسم، روز شنبه 5 مهر، ساعت 18در شهرکتاب مرکزی، واقع در خیابان شریعتی ، نرسیده به خیابان معلم، نبش کوچه کلاته برگزار میشود.
سی ودومین نشست ترویج خواندن کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با موضوع «مطالعه بینالمللی پیشرفت سواد خواندن (پرلز)»، برگزار میشود.
به گزارش لیزنا، این نشست تخصصی با حضور محمدرضا سنگری و عبدالعظیم کریمی، در روز دوشنبه 31 شهریور از ساعت 15 الی 17، در کتابخانه مرجع کانون برگزار خواهد شد.
علاقهمندان میتوانند
برای حضور در این نشست به نشانی خیابان شهید بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی،
مجتمع فرهنگیهنری شهید ملک شامران، پلاک 24 کتابخانه مرجع کانون، مراجعه
نمایند.
گفتنی است، کتابخانه مرجع کانون نشستهایی را به صورت ماهانه با موضوع ترویج خواندن برگزار میکند.