آیین برنامهسازی درباره محرم
چهارشنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۳۶ ق.ظ
شناسنامه
سرشناسه: رضایی آدریانی، محمد، - 1350 عنوان و نام پدیدآور: آیین برنامه¬سازی درباره ایام محرم/ محمد رضایی آدریانی مشخصات نشر: قم: صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، مرکز پژوهشهای اسلامی، 1392 مشخصات ظاهری: 344 ص. ISBN: 978 –964–514–258–0. وضعیت فهرست نویسی: فیپا موضوع: حسین بن علی علیه السلام ، امام سوم، 4 ـ 61ق. موضوع: تلویزیون -- ایران -- پخش برنامههای مذهبی -- اسلام موضوع: تلویزیون -- پخش برنامههای مذهبی -- اسلام موضوع: رادیو -- ایران -- تولید و کارگردانی موضوع: تلویزیون -- ایران -- تولید و کارگردانی موضوع: محرم شناسه افزوده: صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، مرکز پژوهشهای اسلامی رده بندی¬کنگره: 1392 ر 6 آ9/ 5/41 BP رده بندی¬دیویی: ۲۹۷/۹۵۳۴ شماره کتابشناسی ملی: ۲۹۶۷۷۸۵ نویسنده: محمد رضایی آدریانی تهیه کننده و ناشر: مرکز پژوهشهای اسلامی صداوسیما ویراستار: محمد صادق دهقان صحفه¬آرا: محمد صادقی چاپ: اول/ 1392 شمارگان: 1200 جلد شابک: 0 - 258 - 514 - 964 - 978 قیمت: 125000 ریال کلیه حقوق چاپ و نشر محفوظ است نشانی: قم، بلوار امین، مرکز پژوهشهای اسلامی صداوسیما؛ تلفن: 32915511- 025 دورنگار: 32915510 تهران: خیابان جام جم، ساختمان شهید رهبر، طبقه زیر زمین؛ تلفن: 22014738 - 021 نمابر: 22164997 دفتر خراسان: مشهد، خیابان امام خمینی رحمه الله ، جنب باغ ملی، ساختمان صبا، طبقه سوم؛ تلفن: 2215108 - 0511 نمابر: 2215106
چکیده سیدالشهدا علیه السلام ، عاشورا و محرم از هویتهای بنیادین و شناسه تشیع است. مهمترین دلیل تبدیل شدن عاشورا به نقشآفرینی برای تشیع، تفسیر و ترجمانی فرهنگی است که در طول تاریخ برای آن شکل گرفته است. حتی سازماندهی اجتماعی شیعه و جامعهسازی تشیع بر اساس این ترجمان فرهنگی شکل گرفته است. بدینگونه است که محرم برای مکتب و مذهب تشیع به منشوری تبدیل گردیده است که از هر زاویه به آن بنگرید، دارای پیام و رهیافتی است. عاشورا از منظر گرایشهای علوم انسانی همانند سیاست، فرهنگ، اقتصاد، جامعهشناسی، هنر، روانشناسی، ادبیات، تعلیم و تربیت و... دارای پیامهای مهمی است. همین قابلیت تودرتویی و لایههای معنایی موجود در عاشوراست که همانند قرآن آن را دارای جاودانگی کرده و از منظری، عاشورا به نوعی ترجمان و تفسیر لایههای معنایی قرآن است.پویایی عاشورا در عین تکرار سالیانه آن با وجود گستره زمانی مراسم و آیینهای آن از 10 روز تا 2 ماه (در کنار مناسبتهای متفرقه دیگر در طول سال) در همین غنای علمی و فرهنگی و معنایی و معنوی عاشورا و محرم ریشه دارد. اینک که عاشورا دارای این قابلیتهای معنایی و آن پویایی تاریخی است، میطلبد رسانههای مذهبی ـ شیعی و عاشورایی، هر ساله، هماهنگ با فرهنگ اجتماعی سالیانه جامعه برنامههای پویا و روزآمد و غنی تهیه کنند. متأسفانه در گستره شبکههای مختلف ملی و استانی و تنوع گروههای برنامهسازی، از این روزآمدی چندان نشانی نیست و به جای اینکه رسانهها در حداقل مرتبه خود، همراه و هماهنگ جامعه باشند، به رسانه دنبالهرو آن هم در مرتبهای ضعیف و سطحی و در حد برنامهسازی احساسی و عوامانه تبدیل میشوند.
۹۳/۰۹/۱۹